Cinque Terre într-o zi (organizare, costuri…)

Nu îmi place să merg în full sezon cam pe nicăieri. Așa că am ales să vizitez Cinque Terre în decembrie (chiar înainte de pandemie), și pot zice că am făcut o alegere (aproape) perfectă.

Aproape, pentru că m-a și plouat puțin, dar în rest totul a fost excelent.

Temperatura optimă pentru plimbare, în jur de 13°C. Nu era foarte aglomerat, dar totuși destul de multă lume… nu pot decât să îmi imaginez că vara e groaznic din punctul ăsta de vedere 🙂

Acum depinde și pentru ce veniți… pentru plajă în niciun caz nu recomand decembrie 😂, pentru vizitare, în schimb, cum ziceam, e perfect.

Majoritatea magazinelor, restaurantelor erau deschise, mai puțin în Monterosso al Mare.

Apropo, cele cinci sate, în ordine de la est la vest, sau de la sud la nord (sau dinspre La Spezia spre Levanto), sunt: Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza și Monterosso al Mare.

În total au aproximativ 4000 de locuitori, și fac parte din Patrimoniul Mondial UNESCO.

Ele se află în regiunea Liguria, cu capitala la Genova, pe coasta Mării Ligurice, care face parte din Marea Mediterană.

Cum am ajuns la Cinque Terre

Cele mai apropiate orașe de Cinque Terre către care avem zbor direct din București sunt Genova (Wizz Air, Ryan Air) și Pisa (Wizz Air).

Eu l-am ales pe al doilea deoarece am găsit bilet super ieftin (10 euro), și voiam să revăd celebrul turn înclinat 😁

Din Pisa am luat tren spre La Spezia, „poarta” către Cinque Terre.

Trenurile sunt destul de frecvente, cel puțin unul pe oră și fac în jur de o oră +/- 15 minute.

Prețul în general variază între 7,90 și 12,90 euro. Eu, de exemplu, am dat pe Pisa – La Spezia 9,90 euro, și înapoi, La Spezia – Pisa, 7,90 euro.

Biletele le-am cumpărat prin aplicația Trainline.

Se pot achiziționa și de la automatele sau casele de bilete din gară, prețul fiind același.

Cum m-am deplasat între sate

Din gara La Spezia Centrale am achiziționat un abonament „Cinque Terre Train Card” de o zi pentru trenurile „Cinque Terre Express”. Acestea circulă pe ruta La Spezia – Riomaggiore – Manarola – Corniglia – Vernazza – Monterosso – Levanto și retur.

Pe abonament trebuie scris numele persoanei care călătorește, nefiind transmisibil, și trebuie validat înainte de prima folosire.

Abonamentele sunt pentru 1, 2 sau 3 zile.

Prețul de persoană în extrasezon (noiembrie – sfârșit de martie) este 14,80 euro pentru o zi, 26,50 pentru două, și 41 euro pentru trei zile.

În sezon (martie-noiembrie) prețul este de 18,20 euro pentru o zi, 33 euro două zile, și 47 euro trei zile.

Abonamentul este de tip hop on/hop off. Puteți urca și coborî oriunde pe acest traseu și în orice sens pe parcursul unei zile.

Abonamentele se pot achiziționa și online de pe https://card.parconazionale5terre.it/en Tot aici puteți vedea prețurile actualizate, care se mai schimbă (eu, de exemplu, când am fost, era 13 euro abonamentul pe o zi).

Abonamentele online nu mai trebuiesc validate sau să vă scrieți numele pe ele deoarece sunt deja trecute toate datele când le cumpărați.

Există și varianta unui bilet simplu, de o călătorie, de 5 euro.

Adică vă puteți urca în orice stație pe ruta La Spezia – Cinque Terre – Levanto și să coborâți în orice stație doriți, dar o singură dată.

Această variantă e convenabilă doar dacă doriți să vizitați maxim 2 sate.

De exemplu, dacă plecați din La Spezia spre Manarola, plătiți 5 euro. Din Manarola mergeți spre Monterosso, mai plătiți 5 euro. După aceea vă întoarceți în La Spezia, și mai achitați 5 euro. În total 15 euro, ceva mai puțin decât abonamentul pe o zi în sezon, și cam la fel în extrasezon 🙂

Biletele pot fi achiziționate din orice stație de tren sau de la centrele de informare turistică.

În extrasezon trenurile circulă la interval de o oră, în sezon fiinde ceva mai dese.

Trenul face 10 minute din La Spezia până în cel mai apropiat sat, Riomaggiore, și cam 2-3 minute între sate.

Tocmai din acest motiv, din punctul meu de vedere, nu merită să închiriezi mașină, mai ales în sezon, când, cu siguranță e problemă cu parcarea.

În sezon există și posibilitatea plimbării cu vaporul între La Spezia, Portovenere și Cinque Terre… de fapt Quattro Terre, în Corniglia nu oprește, neavând acces direct la mare 🙂

Un abonament de o zi pentru toată zona este 35 euro, sau 27 de euro doar pentru Cinque Terre.

Detalii și prețuri actualizate găsiți aici.

Între cele cinci sate se poate merge și pe jos, dar iarna poate fi problematic, unele drumuri sunt închise.

În total, de la un capăt la altul, sunt aproximativ 12,5 km.

Cei interesați pot găsi detalii suplimentare aici.

Itinerar

Eu am ales să merg din La Spezia spre cel mai îndepărtat sat, Monterosso, și de acolo să opresc în fiecare la întoarcere.

Îmi propusesem să stau câte o oră în fiecare, dar în Manarola am rămas 2. Mi-a plăcut cel mai mult dintre cele 5, și parcă nu mă mai dădeam dus, așa că am pierdut trenul 😁

Monterosso al Mare

Monterosso este cel mai mare dintre cele 5, împărțind-se în partea veche (în est) și partea nouă (în vest).

Gara e chiar pe faleză, în partea nouă.

Dintre toate, acesta mi-a plăcut cel mai puțin.

Câteva puncte de interes: Statuia Gigantului (era în renovare) pe plajă, în capătul vestic; Mănăstirea Capucinilor, în capătul celălalt al plajei, cu Statuia Sf. Francesco, de unde puteți admira de la înălțime marea și Turnul Aurora; Biserica Catolică Sf. Ioan Botezătorul, în partea veche a satului.

Monterosso al Mare

Vernazza

Considerat de multe persoane cel mai frumos dintre cele 5 sate (sau măcar locul 2), din păcate nu prea am putut să mă bucur la maxim de el deoarece aici m-a prins ploaia.

Poate fi problematic dacă sunteți cu mașina din cauză că nu există trafic rutier în sat.

Din ce am citit, puteți lăsa mașina la margine, într-o parcare micuță (unde e posibil să nu găsiți loc în sezon sau weekend).

De la gară trebuie să coborâți vreo 2-300 de metri pentru a ajunge la mare.

Obiective ar fi Castelul Daria (intrarea era 1,50 euro) și Biserica Sf. Margherita din Antiohia.

Vernazza

Corniglia

Are câteva particularități: e singurul sat fără ieșire directă la mare, cel mai mic dintre cele cinci, și cel mai vechi.

Gara, care e aproape de nivelul mării, e ceva mai departe de sat, acesta fiind la înălțime.

Pentru a ajunge în sat puteți lua un microbuz de lângă gară, sau să urcați 382 de trepte 🙂

Am ales să iau microbuzul la urcare, care a făcut vreo 3-4 minute, și să cobor pe scări înapoi spre gară.

Biletul de microbuz este inclus în abonamentul de tren.

Mie mi s-a părut cel mai deosebit.

Puteți vedea Biserica Sf. Petru, Oratorio dei Disciplinati di Santa Caterina, dar, fiind la 100m înălțime, aș pune panorama pe prima poziție 😍

Corniglia

Manarola

Probabil cel mai fotografiat dintre cele cinci sate și cel mai frumos, din punctul meu de vedere. Drept dovadă, am și pierdut trenul 😁

De la gară trebuie să o luați printr-un tunel pentru a ajunge în sat. Pe urmă la stânga spre mare, dreapta spre Biserica San Lorenzo.

Dintre toate, era cel mai animat.

Erau și câțiva curajoși care făceau baie în mare, săreau de pe o stâncă în apă.

Manarola

Riomaggiore

Pentru a ajunge de la gară în sat sau la plajă cel mai rapid e printr-un tunel.

Dintre toate bisericile din Cinque Terre, cea de aici, Sf. Ioan Botezătorul, mi-a plăcut cel mai mult.

Chiar lângă biserică e un lift cu care puteți urca (gratis) spre Via de Gasperi, de unde puteți admira întregul sat.

Dacă nu vreți să vă întoarceți pe același drum spre gară, o puteți lua pe lângă Fortăreața/Castelul Riomaggiore, coborâți niște trepte, și ați ajuns. Sunt indicatoare, n-aveți cum să nu nimeriți 🙂

Riomaggiore

La Spezia

Dacă tot am ajuns în zonă, era păcat să ratez vizitarea unui oraș nou 😁

Așa că, după ce am terminat cu Cinque Terre, înainte să mă întorc în Pisa (de fapt doar să îmi iau bagajul de la hotel din Pisa, deoarece am plecat mai departe, spre Florența), am mai rămas vreo oră în La Spezia.

Orașul e destul de mic, sub 100.000 de locuitori.

Centrul e foarte aproape de gară, așa că am luat-o pe jos, în câteva minute eram acolo.

N-am avut un obiectiv anume, pur și simplu m-am plimbat puțin pe străduțele pietonale din Centrul Vechi, cea mai importantă fiind Via del Prione.

Gara La Spezia

În funcție de stilul fiecăruia de călătorit, o zi poate fi de ajuns sau nu pentru a vizita toată zona.

Pentru mine a fost de ajuns, deși am mai mărit pasul de câteva ori să mă încadrez în ora alocată fiecărui sat.

Fiind decembrie, ziua era mai scurtă, la 5 era deja seară. Vara sau primăvara, când și ziua e mai lungă, și trenurile circulă mai des, dacă mai sunteți și matinali, cu siguranță e timp pentru oricine pentru a vedea toate cele cinci „terre”.

Dacă aș fi pus să aleg trei sate care nu trebuie ratate din punctul meu de vedere, aș zice Manarola,Vernazza și Corniglia.