Dublin – bere, whiskey și… muzică live

Dublin este capitala și cel mai mare oraș al Irlandei, având aproximativ 550.000 locuitori.

Irlanda este singura țară din Insulele Britanice care nu face parte din Regatul Unit (UK) și este a treia ca mărime cu o populație de aproape 5 milioane locuitori.

Diferența de fus orar este de 2 ore (1 la ei este 3 în România).

Irlanda face parte din UE și moneda oficială este Euro.

Este nevoie de adaptor pentru priză, același model ca în Anglia, și, la fel ca acolo, se conduce pe partea stângă.

Sunt două limbi oficiale, engleza și irlandeza, în mijloacele de transport anunțurile sunt făcute în ambele limbi.

Cum am ajuns în Dublin și unde am stat

În Dublin am fost cu Ryan Air din București. De la noi mai are zboruri directe și Blue Air, dar în general mi s-au părut prețurile mai mari. Eu am dat 74 euro/persoană (sunt convins că se poate și mai bine 🙂 ), biletele cumpărate din luna noiembrie pentru sfârșitul lui mai.

Cazare am avut la Times Hostels – Camden Place, cameră dublă cu toaletă proprie, unde am dat 234 euro pentru trei nopți (78 euro/noapte). Am fost foarte mulțumit de condițiile de acolo, curat, personal amabil, pub-uri în zonă (dar unde nu sunt pub-uri în Dublin 🙂 ), vreo 10 minute de mers lejer până în centru. Singurul dezavantaj o fost mărimea camerei, dar având în vedere că plecam dimineața, mă întorceam noaptea, putea să fie și mai mică, tot nu mă deranja 🙂

Transportul în oraș

Cam ca peste tot pe unde am umblat, și aici m-am bazat pe transportul în comun. Așa că am cumpărat din aeroport de la Travel Information Desk un abonament valabil 24 ore, Leap Visitor Card, pe care am dat 10 euro și poate fi folosit pe toate mijloacele de transport în comun din oraș și împrejurimi, autobuz (inclusiv Airlink pentru transfer aeroport), tramvai (Luas), tren (puteți merge până in Howth, de exemplu).

Trebuie validat la fiecare călătorie, iar perioada de valabilitate începe după prima folosire. Mai există abonamete de 3 (19,50 euro) sau 7 zile (40 euro), sau bilete de o călătorie. Biletele costă în funcție de zonă și se pot achiziționa direct de la șofer, îi spuneți unde vreți să coborâți și vă zice cât trebuie să achitați. Trebuie să dați suma exactă deoarece nu poate da rest. În cazul tramvaielor sau trenurilor biletele trebuie cumpărate de la automatele din stație. Mai multe detalii, dar și tarife actualizate găsiți aici.

Transferul aeroport-oraș cu autobuzul durează cam o oră, în funcție de trafic și de locul în care vreți să ajungeți.

Ce să vezi în Dublin

Dacă tot am luat abonamentul pe 24 ore, am zis să profit la maxim de el și prima zi mi-am planificat să ajung în locurile mai îndepărtate de centru.

Așa că prima dată am ajuns la Kilmainham Goal, o închisoare ce a funcționat între 1796-1924, acum muzeu, unde au fost încarcerați și executați numeroși prizioneri politici de-a lungul timpului.

Foarte aproape, după o scurtă plimbare printr-un parc, este Irish Museum of Modern Art. Nu am intrat, de obicei nu intru la muzee, prefer să explorez orașul, dar clădirea este foarte frumoasă, construită în 1684.

În aceeași parte a orașului este Guinness Storehouse, muzeu dedicat celebrei beri negre irlandeze.

Și, dacă am ajuns la capitolul alcool, nu puteau lipsi distilăriile de whiskey 🙂

Cele mai cunoscute sunt Teeling și Jameson. Deși din review-uri am înțeles că Teeling este mai interesantă, am ales să vizitez Jameson, fiind whiskey-ul meu preferat 🙂 La sfârșitul turului am degustat câte un shot de Jameson, Johnnie Walker și Jack Daniel’s, fiecare fiind cel mai bine vândut din țara lui. Aici am aflat care este principala diferență între whiskey-urile irlandeze, scoțiene și americane: cele irlandeze sunt triplu distilate, cele scoțiene dublu distilate, în timp ce cele americane doar o dată.

Chiar lângă Jameson este Skyview Tower, de unde puteți admira orașul de la înălțime.

Și dacă am vorbit de Guinness și Jameson, unde-i mai bine să servești un pahar decât la un pub din Temple Bar, cartier din centrul orașului pe malul sudic al râului Liffey. Aici e cea mai vibrantă zonă din Dublin, unde găsim multe cluburi, restaurante și pub-uri unde se cântă muzica live în fiecare seară. Cel mai celebru pub și unul dintre cele mai fotografiate locuri din oraș este cel ce poartă numele cartierului, The Temple Bar, deschis din anul 1840.

Aici în fiecare zi se cântă muzică live, iar seara se creează o atmosferă extraordinară. De asemenea, au o varietate foarte mare de whiskey și bere, având și propriul brand de whiskey. Din punctul meu de vedere un „must do”.

Am urcat trei filmulețe pe youtube, pentru a vă face o idee mai bună despre atmosfera de acolo 🙂 Video 1 Video 2 Video 3

La nord de râu, dacă traversați pe unul dintre cele două poduri pietonale, Ha’penny sau Millennium, veți ajunge în altă zonă aglomerată, de data aceasta destinată pasionaților de shopping, ca un reper fiind Henry Street.

La capătul acesteia e imposibil de ratat The Spire, o sculptură metalică înaltă de 120m.

Tot pentru shopping vă puteți plimba pe strada pietonală Grafton, care, spre deosebire de Henry, rămâne animată și seara, când își fac prezența street performeri.

Alte obiective ce nu ar trebui ratate:

Dublin Castle, acum complex guvernamental, deschis publicului, situat chiar lângă primărie;

Christ Church Cathedral, cea mai veche clădire din Dublin (anul 1030);

St. Patrick’s Cathedral, cea mai înaltă și cea mai mare biserică din Irlanda;

Pro Catedrala Catolică St. Mary, foarte aproape de The Spire;

Whitefriar Street Church, biserică catolică unde se află moaștele Sf. Valentin (da, cel cu Valentine’s Day 🙂 );

Biserica Ortodoxă Română, de pe Leeson Park, o biserică destul de mare, chiar nu mă așteptam 🙂 ;

Trinity College, universitate fondată în 1592, „Camera Lungă” din biblioteca de aici fiind sursa de inspirație pentru biblioteca Hogwarts din seria Harry Potter; de asemenea aici se găsește un important manuscris, Book of Kells; prin campus vă puteți plimba gratuit, însă pentru bibliotecă trebuie plătită intrarea;

Marsh’s Library, prima bibliotecă din Irlanda, deschisă în 1707, încă în funcțiune și acum;

Oscar Wilde House, casa natală a celebrului poet.

Catedrala Sf. Patrick

De asemenea, mai sunt câteva clădiri care merită atenție:

Irish House of Parliament, vechiul parlament, acum sediul Bank of Ireland, situat vizavi de Trinity College;

Four Courts, tribunalul din Dublin;

Leinster House, fost palat ducal ce găzduiește parlamentul Irlandei;

Biblioteca Națională.

Pe lângă Muzeul de Artă Modernă pe care l-am amintit mai sus, pasionații de muzee mai pot vizita National Museum of Ireland – Decorative Arts & History, Arheologie, Istorie Naturală sau National Gallery of Ireland. Eu m-am mulțumit doar să le văd exteriorul 🙂

Dublin nu duce lipsă nici de parcuri, cel mai mare din centru fiind St. Stephen’s Green. Cel mai mare parc din oraș este Phoenix Park, care este și cel mai mare parc urban din Europa, și unde se găsește și Grădina Zoologică. Aici nu am ajuns, poate data viitoare 🙂

La recomandarea staff-ului de la hostel am mâncat la O’Neill’s Pub, mâncare excepțională, prețuri acceptabile (pentru Dublin 🙂 ), iar seara e program de muzică și dansuri tradiționale irlandeze.

Din Dublin am făcut un day trip spre Belfast, capitala Irlandei de Nord fiind la mai puțin de două ore distanță.

Pot spune că Dublin e unul dintre orașele mele preferate, nu numai datorită frumuseții, ci în primul rând a atmosferei de aici.

În toate pub-urile din centru în care am fost era muzică live, iar oamenii sunt extrem de amabili, și cred că și foarte cinstiți… în aeroport puteai lua apă plată cu 1 euro și lăsai banii acolo, nu era nimeni să încaseze, se mergea pe încredere 🙂

Cu siguranță voi reveni, când am de gând să explorez și restul țării, nu doar capitala.