Zanzibar – Welcome to Paradise!

Jambo!

Zanzibar 🇹🇿 este un arhipelag pe coasta de est a Africii, în Oceanul Indian, format din două insule mari, Zanzibar (oficial se numește Unguja) și Pemba, și mai multe insulițe.

Populația totală e de peste 1,3 milioane persoane, dintre care aproximativ 900.000 locuiesc pe Unguja.

Zanzibar aparține de Tanzania, însă este teritoriu semi-autonom. De exemplu, au propriul președinte.

Românii nu au nevoie de viză nici pentru Zanzibar, nici pentru Tanzania continentală.

Capitala este Zanzibar City de pe insula principală, Unguja. Aici trăiesc aproximativ 200.000 oameni.

99% din populație este musulmană, însă nu sunt restricții legate de vestimentație sau de alcool.

Legat de asta, ca o curiozitate, bărbații pot avea până la patru soții, în funcție de avere.

Moneda oficială este șilingul tanzanian, 10.000 TZS ~ 4,5 USD.

Peste tot se poate plăti în dolari, dar la un curs mai slab (10.000 TZS = 5 USD), cel mai bine e să ai șilingi.

Sunt locuri unde se poate plăti cu cardul, dar foarte puține, numerarul e de bază.

Sunt trei limbi oficiale: swahili, engleza și araba.

Între ei nu i-am auzit vorbind decât swahili, dar ne-am descurcat peste tot cu engleza.

Avem același fus orar când suntem pe ora de vară. Ei nu au oră de vară și oră de iarnă, așa că atunci când trecem la ora de iarnă este o diferență de o oră între noi, ora 1 la noi este ora 2 acolo.

Fiind aproape de ecuator, soarele apune pe la aceeași oră tot timpul anului, undeva între ora 18 și 19.

Pentru internet am folosit un SIM Vodacom pe care îl cumpărasem din Dar es Salaam. Mergea mai greu câteodată, dar nu am avut probleme cu semnalul.

Cum din punct de vedere turistic Unguja este de departe cea mai importantă, despre ea voi vorbi în continuare, folosind denumirea mult mai cunoscută, Zanzibar.

Cum ajungi în Zanzibar

Totul se întâmpla în perioada pre-covid și pot spune că am ajuns oarecum din întâmplare în Zanzibar. Nu a fost niciodată pe lista de dorințe 🙂

Avea FlyDubai o super ofertă cu 285 euro București – Dar es Salaam (Tanzania continentală), și aici chiar îmi doream să ajung de când mă știu.

Dar, ca să îmi conving și soția să meargă, am adăugat și Zanzibar în itinerar 🙂

Și bine am făcut, am găsit aici paradisul pe pământ 😍

Așa am și fost întâmpinați de șoferul care ne-a așteptat la ferry: „Welcome to paradise!”

Biletele le-am cumpărat cu fix un an înainte de plecare.

Zborurile au fost cu două escale, una în Dubai (atât la dus, cât și la întoarcere), și una în Tanzania (Kilimanjaro la dus, și Zanzibar la întoarcere).

Bineînțeles ca sunt și ale companii care ajung în Zanzibar, cum ar fi KLM, Turkish Airlines, Qatar Airways, sau, mai nou, charter direct.

Nungwi

În total am stat două săptămâni în Africa, iar o săptămână i-am alocat-o insulei, unde am stat în Nungwi, Matemwe și Stone Town (despre cazare voi scrie într-un articol separat).

Din Dar es Salaam am luat ferry spre Zanzibar.

Portul se află în oraș, atât în Dar es Salaam, cât și în Zanzibar. În ambele am mers pe jos de la hotel.

În cazul în care aterizați în Dar es Salaam și vreți să mergeți direct la feribot, cel mai sigur e Uber.

Să aveți în vedere că puteți face în jur de o oră pe drum, deși sunt doar 11-12km. Noi atât am făcut și când am venit, și când am plecat (aeroport-hotel, nu aeroport-port, dar e în aceeași direcție și cam aceeași distanță).

Sunt cinci curse pe zi, cu plecare la 7:00, 9:30, 12:00, 13:30 și 16:00 atât din Dar, cât și din Zanzibar.

Durata călătoriei e de aproximativ două ore, dar nici nu am simțit când au trecut.

Sunt mai multe tipuri de bilete, între 35 și 80 USD de persoană pe sens. Acestea sunt prețurile pentru turiști și nu se poate plăti în șilingi. Localnicii plătesc mult mai puțin, lucru care mi se pare normal.

Noi le-am luat pe cele mai ieftine și bine am făcut. Principala diferență între categoriile de preț e locul unde stai pe feribot. Noi am stat afară, cei cu bilete mai scumpe stăteau înăuntru la aer condiționat. Cu siguranță și dacă luam la clasa superioară, tot ne-am fi mutat afară 🙂

Pentru orar și prețuri actualizate puteți accesa site-ul Azam Marine.

Ca o observație amuzantă, în timp se înăuntru cam toți erau albi, afară, la dus, noi eram singurii. La întoarcere mai erau vreo trei 🙂

Pont: sunt puse în vânzare mai multe bilete decât scaune, așa că încercați să nu fiți ultimii la urcare pentru a prinde un loc jos.

După ce am coborât de pe ferry am fost întrebați de „Carnetul galben”. Cei ce îl aveam o luam pe un culoar, cine nu îl avea, trebuia să o ia pe alt culoar.

Nu s-a uitat nimeni le ele, doar au văzut că le avem în mână.

Probabil cei ce nu aveau carnetul doar erau întrebați de unde vin, pentru Zanzibar nefiind obligatoriu niciun vaccin. Este însă obligatoriu să ai vaccinul de febră galbenă făcut dacă vii din anumite țări, cum ar fi Kenya.

Karibu Zanzibar!

Până să cumpăr biletele de avion nu știam prea multe despre Zanzibar, decât că e o insulă exotică prin Africa.

M-am documentat destul de mult, am citit tot ce au scris și cei de la Aventurescu, dar tot a reușit să mă surprindă când am ajuns acolo.

În primul rând, atmosfera. Timpul parcă se scurge altfel 🙂

Nu e agitație, totul merge pole-pole (încet-încet).

Pot spune că Zanzibar e mai mult decât o simplă locație, e o stare de spirit.

Localnicii sunt mereu cu zâmbetul pe buze, cum te uiți puțin spre ei te salută.

Comercianții nu se supără chiar dacă îi stresezi cu întrebări ca până la urmă să nu cumperi nimic. Spun „Hakuna matata” (nicio problemă) cu același zâmbet pe buze.

În al doilea rând, peisajele, mai ales cele din Nungwi și Kendwa.

Deși văzusem o grămadă de poze cu plajele cu nisip alb și ape turcoaz, nu se compară cu realitatea.

Toate astea fac din Zanzibar paradisul din care nu îți mai vine să pleci. Și, odată plecat, să îți dorești să revii 🥰

„Stațiunile” sunt de fapt sate, nu vă gândiți la terase cu muzică la maxim și petreceri sau cluburi.

Asta nu înseamnă că nu există terase și restaurante. În partea de nord, mai ales, există o mulțime de posibilități de luat masa, mai multe voi detalia într-un articol viitor.

Drumurile din localități sunt din pământ, pe alocuri chiar foarte denivelate.

Așa că să nu vă mirați dacă veți vedea vaci plimbându-se pe plajă 🙂

Oamenii sunt săraci, o parte nici măcar curent electric nu au, copiii nu au smartphone, dar se vede o fericire sinceră pe chipul lor.

Nungwi

Cele mai frumoase plaje sunt cele din Nungwi și Kendwa, motiv pentru care sunt și cele mai aglomerate.

Aici mareea își face mai slab simțită prezența. Se poate face baie în ocean în orice moment al zilei.

Fiind mulți turiști, sunt și mulți beach boys. Adică acei băieți care umblă toată ziua pe plajă și care vând de toate, de la suveniruri până la droguri 🙂

Nu trebuie să vă faceți griji, nu sunt deloc agresivi, poate doar puțin insistenți.

Mie mi-au plăcut, am stat de vorbă cu toți care m-au salutat, fac parte din farmecul locului, dar pentru alții pot fi deranjanți.

Nu prea știau pe unde este România, dar m-a surprins că aproape toți știau italiana.

Mulți vin cu propuneri de excursii, însă sunt doar intermediari, așa că recomand să le luați direct de la ghizii sau agențiile locale.

Nungwi

În schimb, pe coasta de est refluxul este foarte mare, chiar peste 1km.

În Matemwe, de exemplu, se putea face baie în ocean doar dimineața foarte devreme, sau seara, așa că nu am reușit cât am stat acolo.

Avantajul e că dacă vrei liniște, aici e locul perfect, s-a întâmplat să fim singuri pe toată plaja 🙂

Peste tot pe insulă veți vedea masai. Sar ușor în evidență datorită aspectului lor, înalți, slabi, îmbrăcați în haine colorate (un fel de pătură denumită “shuka”), cu sabie și bâtă de lemn la brâu.

În general se ocupă cu vânzarea de suveniruri sau asigură paza la hoteluri.

Matemwe

Transportul pe insulă

Pentru a ajunge între diferite locații pe insulă sunt trei variante: închiriat mașină, dala-dala (maxi-taxi autohton) sau mașină cu șofer/taxi.

Dacă în general prefer transportul în comun, aici, fiind cu bagaje după noi, și să nu pierdem prea mult timp, am preferat să luăm mașină cu șofer.

Să închiriem mașină nu avea rost, aveam de făcut doar trei drumuri într-o săptămână, mai mult ne complicam. Plus că se conduce pe partea stângă 🙂

Cum planul era bine stabilit, am vorbit pe whatsapp de când eram acasă cu mai mulți șoferi cu recenzii bune de pe TripAdvisor.

Până la urmă m-am înțeles cu un băiat Lukman. Nu el e șoferul, are mai multe mașini și angajați. Firma se numește Friendly Taxi & Tours.

Mi-a plăcut la el că mi-a răspuns foarte prompt la orice întrebare.

Toate cele trei trasnferuri au costat 110 USD, Stone Town – Nungwi 40 USD, Nungwi – Matemwe 30 USD, Matemwe – Stone Town 40 USD.

Banii i-am dat de la început, când ne-a așteptat la ferry.

Au fost doi șoferi diferiți, ambii foarte amabili și punctuali.

După aceea, în Nungwi, am mai cunoscut un băiat de nota 10, Sulei, care se ocupa de transferuri și excursii, dar aranjamentele erau deja făcute.

Cu Sulei chiar am rămas prieteni pe Facebook, mai vorbim din când în când 🙂

Oricum, în caz că intervine ceva și nu mai apare șoferul care trebuia să vă ducă din Nungwi către alt loc al insulei, nu trebuie să vă faceți griji că rămâneți pe acolo, sunt mulți localnici care oferă servicii de transport.

Când să mergi în Zanzibar

Sunt două sezoane ploioase și două secetoase.

Din decembrie până în februarie este sezonul scurt secetos și perioada cea mai caldă a anului.

Din martie până în mai e sezonul lung ploios. E perioada cu cel mai mare volum de precipitații, iar prezența furtunilor e un lucru normal.

Din iunie până pe la jumătatea lui septembrie urmează sezonul lung uscat, însă mai răcoros decât cel scurt. Deși e sezon uscat, sunt posibile ploi de scurtă durată.

De la jumătatea lunii septembrie până în noiembrie e sezonul scurt ploios. Asta nu înseamnă că plouă zilnic, iar când se întâmplă, ploile sunt în general de scurtă durată, înlocuite rapid de soare.

Acum, cu schimbările climatice, mă gândesc că nu sunt chiar bătute în cuie sezoanele 🙂

Noi am fost pe la jumătatea lunii septembrie.

Vremea a fost excelentă, nu a plouat deloc cât am stat acolo. Se mai înnora din când în când, numai bine să nu fie căldură sufocantă, cum am înțeles că e în sezonul scurt secetos (decembrie-februarie).

Strict din punctul meu de vedere, aș alege aceeași perioadă dacă aș mai merge. Pe lângă confortul termic, nu este le fel de aglomerat ca în perioada decembrie-februarie.

Stone Town Sunset

Vaccinuri, protecție și siguranță

Dacă mergeți doar în Zanzibar nu este obligatoriu și nici nu este nevoie de vreun vaccin sau pastile împotriva malariei.

Lucrurile se schimbă dacă aveți de gând să ajungeți și pe continent, dar asta e altă discuție.

Chiar dacă nu transmit malarie sau alte boli, sunt țânțari, și ar fi indicat să vă luați repelent din cauza disconfortului creat de aceștia.

După multă documentare, am luat pe bază de DEET, Care Plus concentrație 40%.

Un spray de 200 ml ne-a ajuns două săptămâni pentru două persoane, chiar ne-a mai și rămas.

L-am cumpărat on-line de pe himalaya.ro

Ca idee, diferența de concentrație influențează perioada de timp pentru care oferă protecție, nu gradul de eficiență.

Adică o concentrație de 40% oferă aceeași protecție ca și una de 50%, doar că pentru o perioadă de timp puțin mai scurtă.

Bineînțeles, crema de protecție solară nu trebuie să lipsească, soarele e mult mai puternic decât la noi.

În ocean intram în general cu încălțăminte specială să nu dau peste vreun arici de mare. Chiar nu voiam să verific sistemul medical din Zanzibar 🙂

Nu beți apă de la robinet, ci doar îmbuteliată. E păcat să vă stricați concediul cu o gastroenterită.

Legat de siguranța personală, pot spune că mi s-a părut un loc foarte sigur.

Oamenii sunt foarte prietenoși, puțin insistenți câteodată, dar în niciun caz agresivi.

Ne-am plimbat pe toată plaja din Nungwi până în Kendwa. Seara am mers prin Nungwi în sat și pe plajă, pe străduțe și faleză în Stone Town, nu a existat niciun moment să nu ne fi simțit în siguranță.

Kendwa

Pe unde mă duc, îmi place să știu câteva cuvinte în limba țării respective, așa că în final las un scurt ghid de conversație swahili-român 🙂

De unele cuvinte chiar am avut nevoie. De exemplu, în Stone Town voiam să cumpăr o apă, îi tot spuneam „cold” și îmi dădea caldă. Până nu i-am spus „baridi sana” (foarte rece), n-a vrut să îmi dea.

Jambo! = Salut!

Tisa = Nouă

Kumi = Zece

Mzungu = Om alb

Apropo de „mzungu”, în Zanzibar nu ne-a spus nimeni așa, însă în Dar es Salaam s-a întâmplat de câteva ori. Probabil și din cauză că eram singurii albi de pe acolo 🙂

Despre ce puteți face în Zanzibar voi scrie într-un articol separat.