Festivalul Borșului Lipovenesc de Jurilovca 2022

În weekend-ul 27-28 august 2022 se desfășoară Festivalul Borșului Lipovenesc în Portul Turistic din Jurilovca, județul Tulcea.

Se pare că a fost foarte bine promovat, deoarece satul era plin ochi. Nici în Mamaia, în perioada de glorie, nu era așa 🙂

Probabil au contat și cele 40.000 de porții de borș de pește oferite gratuit de către primărie 🙂

Și cu siguranță erau pregătite pentru vizitatori, satul având doar aproximativ 2000 de locuitori.

Borșul era preparat în multe ceaune, chiar în fața participanților. De la unul dintre bucătari am înțeles că ar fi din caras, plătică și singer.

Dezavantajul era timpul de așteptare destul de mare. Cel puțin sâmbătă, pe la ora 12-13, când am fost eu, cozile erau destul de lungi.

Dar cine nu voia să aștepte, putea să cumpere atât pește preparat în diferite feluri, cât și fructe de mare sau chiar preparate din carne de la participanți.

Oferta era foarte variată: storceag (30 lei/porția), borș pescăresc (20 lei/porția), caras prăjit (20 lei/buc), sturion pe tablă (40 lei/porția), scrumbie la grătar (25 lei/450g), nisetru pe plită (30 lei/100g), sarmale din pește, ardei umpluți cu pastă din pește, chifteluțe din pește, caracatiță pe plită (40 lei/100g), midii în sos de roșii (30 lei/500g), cocktail de fructe de mare (50 lei/500g), creveți (20 lei/300g), mici (4 lei/buc).

Bineînțeles că nu puteau lipsi vinurile tulcene (pe care eu le consider cele mai bune dim țară), Crama Hamangia și de Niculițel, de care am și luat rose (10 lei/l alb sau rose).

Pe lângă astea, mai erau standuri cu dulciuri, miere, produse din lavandă, jucării, săpunuri etc, dar și un domn, Mihai Baciu, autor al „Păsări din Delta Dunării și Împrejurimi„, care își comercializa cartea. Fii-miu a fost atras pe loc, așa că a trebuit să i-o cumpăr 🙂 100 lei, dar chiar merită, are 643 de pagini, și multe poze color, de foarte bună calitate, făcute chiar de autor.

Mihai Baciu & TudorB 🙂

Cum nu se poate festival fără muzică, era amplasată și o scenă în port, cu o sonorizare chiar foarte bună. Invitați sunt Delia, Marcel Pavel, Elena Gheorghe, Radu Captari și Georgiana Lăpădat.

Eu, pe zi, am prins doar ceva ansambluri locale.

Din port se pot face excursii cu bărci rapide către Gura Portiței. Drumul, cât se traversează lacul Golovița, durează cam 20 de minute, și costă 50-60 lei dus-întors.

Norocul a făcut să particip în calitate de invitat, așa că nu am avut problema parcării, am putut să las mașina chiar lângă port. In caz contrar am înțeles că s-au amenajat parcări ceva mai departe (te îndruma poliția), iar de acolo erau puse la dispoziție microbuze.

Fiind invitat, mi s-a oferit ocazia să fiu servit la un restaurant local, dar cu preparate pregătite la festival.

Ca antreu am avut icre, pește marinat și afumat.

După aceea a urmat ciorba, am avut de ales între borș de pește și storceag. Fiind cu soția și cel mic, am zis să le încercăm pe ambele. Storceagul a fost demențial. Borșul, o fi fost și el bun, dar comparativ cu storceagul, părea pește cu apă.

Storceag

La felul principal era crap prăjit sau friptură de porc. Fiind în sat de pescari, festival de pește, varianta logică a fost peștele pentru toată lumea 🙂 Super delicios, dar cu greu l-am terminat după atâta mâncare 🙂

Dacă tot am ajuns în Jurilovca, m-am și plimbat puțin prin sat. Astfel am văzut Biserica Ortodoxă de rit vechi „Acoperământul Maicii Domnului” (construită în 1838).

Era slujbă, înăuntru am văzut doar femei, toate îmbrăcate specific lipovenesc.

Biserica Ortodoxă de rit vechi „Acoperământul Maicii Domnului”

Am intrat foarte puțin și am stat în ușă, deoarece eram în pantaloni scurți și am văzut o listă destul de lungă cu reguli de păstrat în biserică, printre care: bărbații trebuie să poarte pantaloni lungi, cămașă cu mâneci lungi, fără cravată și fără cercei; femeile să aibă fuste sau rochii decente, capul acoperit, fără tocuri, nemachiate, nerujate, unghii nevopsite 😳

PS: ca o persoană ce încurajează producătorii locali, am luat de la un localnic foarte simpatic, cu trăsături de rus-lipovean, „Samagonka„, un fel de palincă. Avea din caise și prune, cu o tărie de 60°. Mi-a zis că el preferă din prune, așa că asta a fost și alegerea mea (deși din caise arăta mai bine), 30 lei pentru o sticluță de 330 ml.

În momentul acesta, când scriu articolul, n-am degustat, dar revin tot aici cu verdictul 🙂